Walvissen en andere geweldige natuur! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Sjoukje Appels - WaarBenJij.nu Walvissen en andere geweldige natuur! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Sjoukje Appels - WaarBenJij.nu

Walvissen en andere geweldige natuur!

Door: Sjoukje

Blijf op de hoogte en volg Sjoukje

23 Oktober 2006 | Ecuador, Cuenca

Hola amigos,

Alweer een bericht. Ik zie zoveel dat ik het maar wat eerder ga beschrijven, anders kan ik straks zelf de draad niet meer volgen. Maandag ben ik vanuit Quito vertrokken met de bus naar Puerto Lopez, dit is aan de kust van Equador een stukje onder Manta. Die busreizen zijn hier toch ook wel apart. Het begint al als je op het busstation aankomt. Daar lopen mannen rond die hun busreizen aanprijzen alsof je een luxe rondreis gaat boeken. Wel handig, want al die mannen wijzen je ook bij welk loklet je wel moet zijn. Elke keer is het dan maar weer afwachten in wat voor bus je terecht komt. Touringcar is hier nogal een breed begrip. De ene keer is het een vrij nieuwe bus met T.V., die dan ook heel hard aanstaat en ineens spreken Bruce Willis en John Travolta Spaans, de ander keer is het een aftands geval waar je in Nederland nog niet in zou stappen al zou je er voor worden betaald. De laatste keer zat ik in een bus met gordijntjes en om alle raampjes en lampen rode franjes, het leek wel een bordeel. Het dashboard daarentegen leek net een kapelletje met allemaal Maria afbeeldingen. Bij elk dorpje dat je komt, komt er een drom mensen binnen, mannen, vrouwen en kinderen, die je proberen hun waar te verkopen, dat gaat dan van drinken, tot fruit, kokosnoten en vers gebakken empanadas. Daarnaast is het landschap bijna de hele tijd prachtig, veranderlijk of toch weer verbazingwekkend. Dus je hebt niet echt tijd je te gaan vervelen, maar mocht dat het geval zijn, dan is er altijd wel weer een man of jongen die graag naast je komt zitten om een praatje te maken. Ik ben al twee keer ten huwelijk gevraagd, maar heb de aanzoeken nog net kunnen afslaan.
Maar goed, toen ik in de bus zat naar Puerto Lopez heb ik een meid uit Israel leren kennen. We hebben belsoten samen een kamer te delen in een hostal en hebben de dagen aan de kust samen doorgebracht. De eerste dag zijn we naar Las Frailes geweest. Dat is een strand in een natuurpark. Een hagelwit strand met azuurblauwe zee zonder mensen. Echt prachtig! Eromheen bevindt zich het `dry forest`. Wat dus echt droog is. Bomen zonder bladeren, maar dan wel ineens een knalgele bloem. Erg apart. Daar wat rondgewandeld en lekker gezwommen en wat geluierd op het strand. Da dag erna zijn we met een tour naar Isla de la Plata geweest, een eiland ongeveer 1 1/2 uur uit de kust van Puerto Lopez, wat ook bij het natuurpark hoort. op het eiland een flinke wandeling gemaakt. We hebben heel veel Piqueros de patas azules gezien, vogels met blauwe voeten en snavels. Ze waren aan het broeden en er waren ook al een hoop jongen. Ook hebben we een zeeleeuw gezien, maar het hoogtepunt was op de terugweg in de boot. Twee walvissen! Erg bijzonder voor deze tijd van het jaar, want de meesten zijn al weg. Het mannetje was erg bezig het vrouwtje aan het imponeren en sloeg met zijn vin in het water en sprong zelfs een aantal keer het water uit. Echt geweldig was dat om te zien! Zo geweldig dat ik niet eens foto´s heb gemaakt.
Donderdag ben ik met de bus weer vertrokken naar Guayaquil. Een grote stad ook aan de kust. Ik wilde daar eigenlijk een nacht blijven, maar daar aangekomen toch maar besloten meteen door te gaan naar Cuenca. Echt gaaf, elk moment kunnen beslissen waar je heen gaat!
Cuenca, in het zuiden van Ecuador, is een erg mooi stadje met veel mooie, witte kerken en ook erg schoon. Vrijdag heb ik de stad bezichtigd en kwam ik weer bekenden tegen uit Quito, van de Spaanse school. Wat toevallig weer. ´S avonds met een van die meiden wat gedronken. Gisteren ben ik naar Parque Cajas geweest, ook weer een erg mooi natuurpark in de bergen met meer dan 200 lagunas. We hebben een wandeling gedaan op een hoogte van 3900 meter. Was letterlijk en figuurlijk adembenemend.
Gisteravond met die meiden uit Quito uitgeweest. Dat is hier toch ook wel wat anders als in Nederland. Ik vind het leuk dat je echt ten dans wordt gevraagd en in een koppel danst. ik vind het salsa dansen wel tegen vallen. Alle mannen vinden dat ze kunnen salsa dansen, maar ze doen het heel anders dan ik geleerd heb!?
Vandaag heb ik mijn eerste Inca Ruïne gezien, Inga Pirca. Hij was niet zo groot, maar de gids wist er erg veel over te vertellen. Ik vond het erg leuk. een erg bijzondere cultuur.
Morgen ga ik verder naar Loja, dat is meer naar het zuiden. Wat ik daar ga doen weet ik nog niet, dat zal ik morgen eens gaan bekijken in mijn Lonel Planet, maar Peru komt in ieder geval bijna in zicht.

Het gesponsorde bedrag is uiteindelijk nog gegroeid tot 1420 Euro. Allemaal nogmaals bedankt daarvoor. Ik heb Daniëlle gevraagd of ze al een bestemmig hebben voor het geld. Ze hebben het nu nog apart gezet, maar zijn bezig met onderhandelen met een timmerman, voor het opzetten van een werkplaats om zit- en ligvoorzieningen te maken. Hiervoor willen ze een plek gaan zoeken in Quito, die ook in orde gemaakt moet worden en waar spullen voor aangeschaft moeten worden. Daarvoor willen ze het geld gaan gebruiken. Dus dat is een erg goede bestemmig. Ik wens ze er veel succes mee!

Hopelijk gaat met iedereen alles goed. Bedankt voor al jullie reacties steeds, dat vind ik erg leuk.

Hasta luego

liefs Sjoukje

  • 23 Oktober 2006 - 11:59

    Betty:

    Hoi Sjoukje, Ik vind dat je erg leuke verslagen maakt en ons daardoor echt laten meegenieten. Jij wilt straks niet meer terug naar dit bekrompen landje!!!! Liefs Noco en Betty

  • 23 Oktober 2006 - 14:54

    Ine Verdaasdonk:

    Qué tal?
    Ik zal ook eens reageren, want ik lees met veel belangstelling je verslagen. Tot nu toe is het nog heel herkenbaar. Ik heb de meeste plaatsen ook wel bezocht en de foto's zouden de mijne kunnen zijn.
    ben benieuwd naar Peru
    Groetjes
    Ine

  • 23 Oktober 2006 - 17:17

    Danielle:

    Hi sjoukje,
    Leuk dat je ff gebeld heb om te laten weten hoe het gaat....erg fijn om te horen dat alleen reizen je ook goed afgaat. Tot nu toe is het nog allemaal bekend voor me en merk ik dat ik van heel veel gewoonte hier al niet meer van opkijk, haha.
    Veel plezier in Vilcabamba!
    Liefs Danielle

  • 23 Oktober 2006 - 17:27

    Gerda Van Groezen:

    geweldig sjoukje , deze reis, een ervaring om nooit te vergeten! leuk om steeds je ervaringen te lezen. ik kijk al uit naar het volgende verslag. groeten, gerda

  • 23 Oktober 2006 - 19:37

    Evalie:

    Hoi Sjouk, Wat een geweldige verhalen allemaal! Ik kan me helemaal voorstellen hoe je daar aan het genieten bent! Nog gefeliciteerd met je neefje Ties! 1 dagje later heb ik ook een neefje erbij gekregen! Enjoy! Liefs Eef

  • 24 Oktober 2006 - 08:13

    Fenne:

    Gaaf zeg van die walvissen, dat is nog eens een kadootje onderweg, indrukwekkende beesten he! Vilcabamba is echt heeeeel relaxed, beetje hangmatten en een goede gelegenheid om toch eens op een paard te kruipen ;) veel plezier

    fenne

  • 24 Oktober 2006 - 09:14

    Jessica:

    Hoi Sjouk,

    Leuk om je verhalen te kunnen volgen via deze site, erg gezellig! Het klinkt in ieder geval alsof je met volle teugen geniet en zo hoort het ook! Ik zou zeggen, geniet nog lekker verder daar! Ik mail je snel weer via hotmail!!!
    Liefs Jess

  • 24 Oktober 2006 - 13:48

    Johanna:

    Hoi Sjoukje, Leuk om iedere keer een mailtje van je te ontvangen, ik denk dat je daar een onvergetelijke tijd meemaakt. Geniet er nogmaar verder van. Ik vind dat ze een goede bestemming voor het geld gevonden hebben en wens ze er maar succes mee.

  • 24 Oktober 2006 - 19:22

    Marieke:

    Ha die Sjouk, of het nou gaat over mannen in het mensenrijk of dieren; ze zijn ook allemaal het zelfde hè? ;) Super jôh, live walvissen! Grappig zeg van dat salsa dansen misschien dat ik er daar dan toch best wat van zou kunnen en hier niet (hihi). Ik ben druk met onze 1e goudreinetten, peren en walnoten oogst en volop aan het bakken. Verder druk alle emigratie zaken rond te krijgen (papieren rompslomp, bâh!). Verder lles okidoki hier. Je hebt al net zulke goede schrijftalenten als Fenne! Knap als je zo boeiend kunt schrijven!
    Blijf zo genieten!

  • 25 Oktober 2006 - 22:16

    Susanne Horio:

    Jeetje he wat gaaf dat je walvissen hebt gezien!! Dat is zeker heel bijzonder. Je maakt echt ontzettend veel leuke dingen mee. Super om te lezen! Ik zit nog in Quito en ben met mn vrijwilligerswerk begonnen. Het is echt ontzettend leuk. Ik heb het hier nog erg naar mn zin. Nou ik blijf je volgen hoor!

  • 28 Oktober 2006 - 22:26

    Danielle:

    Hi sjouk,
    we zijn nu ook een weekendje weg voordat ik weer terug ga naar het hollandse. ik moest ondereweg nog aan je denken toen er een koe op zijn gemak een vierbaans snelweg overstak, haha.
    de groeten ook van jonathan en tot snel maar weer. Genietze!!!
    Liefs Danielle

  • 30 Oktober 2006 - 20:02

    Ethel:

    Hèhè, plaats ik eindelijk een reactie. Zijn ze " off air" !!! Dit is dus een test.

  • 30 Oktober 2006 - 20:04

    Ethel:

    Okè, nu doet hij het wel. In de herhaling dan maar! Door die foto's krijg ik een mooie indruk van de natuur. Gaaf die blauw-potige vogel. Jaloerrrssss, maar het ook jou van harte gegund. Geniet maar lekker voor mij dan. Misschien toch eens overwegen tzt in het buitenland te gaan gidsen...?!

  • 04 November 2006 - 20:51

    Inge A.:

    Hoi Sjoukje, Wat heerlijk om weer te mogen meegenieten! Geweldig,die foto's! Geniet ervan! Veel plezier in Peru. Groetjes, Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 December 2006

weer thuis

05 December 2006

vast in de jungle en andere avonturen

19 November 2006

Inca trail

07 November 2006

Kust en woestijn

23 Oktober 2006

Walvissen en andere geweldige natuur!
Sjoukje

Actief sinds 17 Aug. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 9487

Voorgaande reizen:

19 September 2006 - 14 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: